Blog

Management 3.0 - o co chodzi?
Ciągłe doskonalenie jest lepsze niż spóźniona perfekcja
— miał powiedzieć Mark Twain.
 
Zupełnie nie wiem, jaki jest powód tego, że gdy mam napisać jakikolwiek tekst, to nachodzi mnie ogromna ochota zacząć od jakiegoś banalnego stwierdzenia typu: żyjemy w nieustannej zmianie. Podobnie dzieje się, kiedy myślę o Management 3.0.
 
Tak rzeczywiście jest – ilość zmian, jakie nas otaczają, jest chyba niepoliczalna. Popatrzmy tylko i wyłącznie na kwestie związane z zarządzaniem zespołami. Na rynku mamy przedstawicieli czterech pokoleń czynnych zawodowo. Mamy coraz więcej milenialsów wokół siebie. Pracujemy bardzo często globalnie, a to dzięki internetowi. Świat staje się coraz bardziej złożony, a wyrażenie VUCA/SPAM wkrada się do naszej mowy coraz bardziej i wkracza do firm i instytucji. 
Kto jeszcze jest związany z pracą od ukończenia szkoły do emerytury? Pytań można by mnożyć w nieskończoność. Na pewno wiele dawnych metod i narzędzi zarządzania nie jest już tak efektywnych jak kiedyś. Zapewne niektóre z nich są już całkowicie nieprzydatne. Dlatego sięgamy po narzędzia proponowane przez Management 3.0.
 
Współczesne zarządzanie zespołami, czyli zarządzanie 3.0 (Management 3.0)
 
Zacznijmy od zarządzania 1.0 i menadżera 1.0. To jest nic innego jak hierarchie. W dalszym ciągu bardzo rozpowszechnione, ale jednocześnie przestarzałe, nieefektywne i całą masą wad.
 
Zarządzanie 2.0 i menadżer 2.0 to dalej wersja 1.0 tyle że wzbogacona o różne dodatki mające na celu rozwiązać bolączki wcześniejszej wersji i dalej opierająca się na hierarchii.
 
Zarządzanie 3.0 i menadżer 3.0 funkcjonują w świecie złożoności. Jednym z ważniejszych spostrzeżeń teorii złożoności jest fakt, że działamy w sieciach. A sieci to ludzie. Jeśli chcemy dobrze zarządzać organizacjami to musimy właściwie zarządzać ludźmi. Wykorzystując podejście Management 3.0.
 
Dobra wiadomość jest taka, że menadżer nie musi być najmądrzejszy i nie musi być najlepszy w danej dziedzinie. To co musi bezwzględnie to otoczyć swoją opieką cały system i umieć go usprawniać.
 
Menadżer powinien pamiętać o:
  1. Motywowaniu ludzi. „Kij i marchewka” to nie jest dobra droga, lepiej sięgnąć do motywacji wewnętrznej
  2. By pozwalać działać zespołom – zespoły mogą się samoorganizować
  3. Że samoorganizacja wymaga jasno zdefiniowanego celu
  4. Rozwijanie kompetencji pracowników winno być jak poranna kawa (lub herbata lub sprawdzenie FB lub … sam/a wpisz)
  5. Struktura nigdy nie będzie stała, będzie się zmieniać wiec róbmy to z głową
  6. I nie można spocząć na laurach a to oznacza, że cały czas wszystko należy usprawniać, usprawniać i usprawniać.
 
Czekanie na perfekcje nie ma sensu i przewidział to już Mark Twain.